Bautech Posadki Przemysłowe i Dekoracyjne
Youtube Youtube Pinterest Facebook
Polish (Poland)English (United Kingdom)Russian (CIS)
Strona główna » O firmie » Blog » Posadzki Parkingowe - Konstrukcje, Wykończenie, Cokoły
poniedziałek, 03 marca 2014 14:26

Posadzki Parkingowe - Konstrukcje, Wykończenie, Cokoły

Oceń ten artykuł
(2 głosów)
Posadzka w parkingu wielopoziomowym

Garaż wielopoziomowy z posadzką monolityczną betonową. Najczęściej stosowany rozdzaj posadzki przy nowo budowanych parkingach ze względu na najkorzystniejszą cenę za m2, parametry konstrukcyjne i szybkość wykonania.

Często klienci proszą o wykonanie opracowania technicznego konstrukcji posadzki na garaż podziemny czy parking wielokondygnacyjny. Nie są pewni, jaka ma być grubość płyty, czy są rozwiązania cienkowarstwowe na parkingi, jak uzyskać przyczepność na rampach, jakie są możliwe wykończenia powierzchni, jak wykonać dylatacje, cokoły, itp. W artykule postaramy się przybliżyć tematykę konstrukcji nawierzchni parkingowo-garażowych.

 

Czy potrzebuję "projekt branżowy" nawierzchni do garażu / parkingu?

W większości przypadków nie ma takiej konieczności, żeby uzyskać pozwolenie na budowę. Ale projekty architektoniczne bywają niedokładne, nadmiernie często w części opisowej pojawia się tam sformułowanie "wg uzgodnień z inwestorem", "do decyzji inwestora". Czasem sam inwestor przeglądając projekt parkingu czy garażu dochodzi do wniosku, że architekt wpisał tam rozwiązanie przestarzałe, albo typowo stosowane w danych okolicznościach, bez uwzględnienia specyfiki konkretnej budowli i konkretnych wymagań estetycznych. Można tylko się domyślać dlaczego - bo nie jest "w temacie", nie jest branżystą, itd.

Co robić? Można zwrócić się do firmy sprzedającej technologie posadzkowe - jak nasza - o wykonanie tzw. opracowania techniczno-technologicznego posadzki do garażu podziemnego czy na parking wielopoziomowy. U nas takie opracowanie jest gratis. Korzyścią jest, że opracuje to nasz inzynier, który na codzień zajmuje się posadzkami i nawierzchniami, obliczy nośność, dobierze system o odpowiedniej odporności na ścieranie. Plus uwzględni wymagania estetyczne inwestora, bo systemów, kolorów jest trochę. Takie opracowanie dołącza sie potem do projektu budowlanego...

 

Kilka typowych konstrukcji i rozwiązań na parkingi i garaże 

 

Konstrukcja beton monolit posadzka garaż

Najczęściej spotykana konstrukcja nawierzchni do garażu wielostanowiskowego - betonowa posadzka zacierana monolityczna

 

Łatwo w konstukcji płyty umieścić odwodnienia liniowe. Powierzchnię wykańcza się poprzez wtarcie utwardzacza w płytę betonową o grubości typowo 10-20 cm. Płytę zbroi się włóknem polipropylenowym lub stalowym.

Technologia dobrze znana wykonawcom, w Polsce jest wiele firm dysponujących sprzętem do wykonania takiej posadzki: listwami wibracyjnymi, zacieraczkami.

Rozwiązanie korzystne cenowo przy nowobudowanych parkingach wielokondygnacyjnych.

Dostępna paleta kolorów, choć większość inwestorów wybiera odcienie szarości - na zdjęciu kolor naturalny szary.


Żywica z kruszywem na rampie garażu wielopoziomowego

Typowa konstrukcja rampy - płyta żelbetonowa, a na to Żywica antypoślizgowa, czyli nasz Baupox Parking System®

 

W warstwach żywicy zatopione jest drobne kruszywo (dobieramy kaliber od 0,4 mm do 2 mm). Żywica wymaga odpowiednio nośnego podłoża i można ją nakładać dopiero gdy beton dojrzeje - typowo po 28 dniach.

Na fot. stykają się dwie technologie - beton monolityczny na poziomej powierzchni i rampa zjazdowa pokryta żywicą. Oczywiście odpowiednią antypoślizgowość osiągnąć można też innymi sposobami - nasz artykuł o posadzkach antypoślizgowych, a ponadto potrzeby zależą tu od nachylenia rampy.

Poza tym - jeśli budujemy nowy obiekt - jest to zwykle technologia droższa niż nawierzchnia betonowa monolityczna, ale inwestorzy - bywa - chcą żywicy nawet na cały parking - przykład takiej realizacji.

Przy remoncie garażu, gdy mamy stare podłoże betonowe, wykończenie nawierzchni żywicą może okazać się nadzwyczaj korzystne cenowo.


Parking beton dekoracyjny

Nasza odpowiedź na ozdobną nawierzchnię parkingową - 50 wzorów i 10 kolorów Pressbetonu

 

Pressbeton® jest doskonały na zewnątrz. Dekoruje, można go wykonać w wersjach odpornych na ruch czaładowanych ciężarówek (dzięki odpowiedniemu zbrojeniu włóknem polipropylenowym.

Jego zalety w zestawieniu z kostką bauma, to szeroka paleta wzorów i barw, jak i odporność (do pewnego stopnia) na błędy w wykonaniu podbudowy, czy jej wymywanie przez wodę. Ponadto Pressbeton® na rzadko używanych miejscach parkingowych nie zarasta mchem czy chwastami.

Łatwo też wykonać Pressbetonem wszelkie łuki, nieregularne kształty - robimy szalunek i wylewamy beton. Plus oszczędzamy na koszcie zakupu obrzeży betonowych, wystarczy tymczasowy szalunek z desek, sklejki, płyty osb.

Ponadto łatwo mieszać kolory (kolor jest nadawany przez utwardzacz wysypywany na świeży beton, jak również łatwo łączyć wzory odciskane z form).

Możliwe jest też wykonanie podwójnego koloru dzięki zastosowaniu tzw. rozdzielacza - zobacz.

Pressbeton® można stosować też wewnątrz budynków albo na pochyłych rampach garażowych, ponieważ jest do pewnego stopnia antypoślizgowy. 


Wylewka cienkowarstwowa w garażu wielopoziomowym

Gdy potrzeba wyjątkowej gładkości, albo gdy naprawiamy starą podłogę w garażu - wykończenie wylewką Baufloor® o grubości tylko 8-15 mm

 

Zaletą takiego wykończenia posadzki jest mała grubość - może być niecały centymetr. Jest więc idealne do renowacji starej nawierzchni w garażu. Albo gdy w trakcie budowy zmieniły się założenia i np. początkowo był planowany beton zacierany "na ostro", a teraz inwestor zdecydował się na gładką, estetyczną posadzkę "przemysłową".

Baufloor® wytrzymuje ciężki ruch kołowy - jeśli tylko pod nim znajduje się podłoże o odpowiedniej nośności.

Jest dostępna paleta kolorów.

 

Na zdjęciu obok mamy tymczasowe zagospodarowanie garażu wielopoziomowego jednej z warszawskich galerii handlowych - ten tor kartingowy już nie istnieje - został przerobiony na miejsca parkingowe dla klientów - ale z tego co wiemy posadzka Baufloor® służy nadal.


Dylatacja w półkaro wokół kratki ściekowej

Dylatacje na parkingach i w garażach podziemnych - tzw. półkaro

 

Ze względu na liczbę słupów, odwodnień liniowych czy punktowych kratek ściekowych na parkingach wielopoziomowych, kluczowe jest planowanie dylatacji. W przypadku, gdybyśmy wytyczali je ad hoc na placu budowy, np. przyjmując standardowe "co 6 m", szybko skończylibyśmy z dwoma równoległymi nacięciami w odległości np. jednego metra.

Więcej o dylatacjach w artykule o projektowaniu posadzek.

 

Na fot. Nacięcie w półkaro stosuje się najczęściej przy słupach konstrukcyjnych przyściennych, opcjonalnie - przy punktowych kratkach ściekowych.


Dylatacja wokół słupa konstrukcji garażu

Szwy robocze w karo

 

Nacięcie spotykane przy słupach konstukcji garazu wielopoziomowego. Opcjonalnie przy innych stałych elementach, typu wyposażenie przeciwogniowe, studzienki kanalizacyjne.


Szczeliny rozszerzeniowe, rury spustowe rynny

Szczeliny rozszerzeniowe wokół rur odprowadzających deszczówkę z dachów parkingów wielopoziomowych

 

Na fot. Szczeliny przed wylaniem posadzki wypełniono paskami gąbki o grubości 6-8 mm. Gdy na obiekt wróciła ekipa wykonująca szwy robocze, szczeliny wokół rur spustowych dodatkowo wypełniono masą dylatacyjną.


Spadki spływ wody

Spadki nawierzchni

 

Pochyłości w kierunku kratek ściekowych czy odwodnień liniowych należy uwzględnić nawet przy zadaszonych parkingach wielopoziomowych. Jak widać na fot. wykonawca posadzki "spisał się" - nawet bardzo umiarkowana ilość wody formuje strużki w kierunku kratki - nachylenie jest "w sam raz".


Cokół posadzka żywiczna

Cokoły

 

Przy posadzkach żywicznych (fot. po lewej), cokół na parkingu można wykonać wraz z wylewaniem żywic i będzie on miał kształt wklęsłego ćwierćwałka.

Przy posadzkach betonowych albo w ogóle rezygnuje się z cokołu, albo nanosi się go farbą - fot. poniżej.

 

Cokół posadzka garażowa


Naprawa punktowa posadzki w garażu

Naprawa "punktowa" posadzki w garażu

 

Każdy, kto był u dentysty, a potem wypadła mu plomba, wie, jak ważna jest jakość materiału, użytego na takie punktowe wypełnienie. Zupełnie podobnie przy naprawach nawierzchni parkingowych...

Polecamy nasz dwuskładnikowy preparat Terrafill®, który doskonale trzyma się w ubytku.

 

Fot. Ubytek w nawierzchni garażu był dodatkowo wyrównywany tarczą tnącą, stąd regularne krawędzie łaty. Typowo będzie to łata o nieregularnych kształtach, takich jakie miało odspojenie.

 

Z naszej praktyki projektowej...

 

W naszej praktyce najczęściej stosuje się na parkingach wylewane posadzki monolityczne betonowe, które są najtańsze, maja odpowiednią nośność, wystarczającą odporność chemiczną na płyny wyciekające z samochodów. Ale to przy nowo-budowanych obiektach, bo grubość takiej płyty to min. 10+ cm. W zależności od tego czy będą w obiekcie parkować tylko samochody osobowe, czy też ciężarówki stosuje się odpowiedniej klasy utwardzacz.

Teraz, druga często spotykana konstrukcja to płyta betonowa, a na to żywica. Zaletą jest łatwe wykonanie wersji antypoślizgowej na pochyłościach (piasek wsypany w warstwę żywicy), jak i większa niż przy betonie odporność chemiczna. Plus żywice można stosować przy remontach, bo grubość takiej posadzki liczy się w milimetrach.

Trzecie typowe wykończenie to Pressbeton® - czyli nawierzchnia ozdobna o niemal dowolnym wzorze i kolorze (bruk, kostka, łupki, jodełka, drewno) - typowo na parkingi zewnętrze przed domem, urzędem, muzeum, itp. 

Czwarte - posadzka cienkowarstwowa - typowo stosowana przy remontach, naprawach parkingów wielopoziomowych, czy garaży podziemnych. Wylewka taka ma grubość 8-15 mm i stosuje się ją najczęściej po sfrezowaniu odspajającej się wierzchniej warstwy starej posadzki. Odpowiednia nośność i szczelność przy tak cienkiej warstwie jest osiągana dzięki domieszkom żywic do wylewki.

To w telegraficznym skrócie, a poniżej kilka naszych realizacji z komentarzem.

 

Zapytaj

  

 

Zaloguj się aby dodać komentarz

  NASI KLIENCI

  • logos_01-07.jpg
  • logos_02-06.jpg
  • logos_03.jpg
  • logos_04-05.jpg
  • logos_04.jpg
  • logos_05.jpg
  • logos_06.jpg
  • logos_11.jpg
  • logos_12.jpg
  • logos_17.jpg
  • logos_19-19.jpg
  • logos_19-23.jpg
  • logos_19-24.jpg
  • logos_19.jpg
  • logos_21.jpg
  • logos_22.jpg
  • logos_26.jpg
  • logos_27-32.jpg
  • logos_27.jpg
  • logos_29-34.jpg
  • logos_29.jpg
  • logos_30.jpg
  • logos_36.jpg
  • logos_38.jpg
  • logos_39-43.jpg
  • logos_39.jpg
  • logos_40.jpg
  • logos_42.jpg
© 2019 Wszelkie prawa zastrzeżone. BAUTECH sp. z o.o., ul. Staszica 25, 05-500 Piaseczno k. Warszawy tel. 22 716-77-91, fax 22 716-77-90 NIP: 522-000-09-96, Regon: 012547108, KRS nr: 0000166495 Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIV Wydział Gospodarczy KRS kapitał zakładowy: 51 000 PLN numer rachunku bankowego: PKO BP S.A. 57 1020 1068 0000 1502 0146 4957

Google+ | projekt i wykonanie: agencja interaktywna Intermedium.pl